ИСТОРИЯ / GESCHIEDENIS |
|||
|
Как се защитава
моралът за "неучастие във войната"? Във връзка с последната ми статия в рубриката „Прочит на историята” получих писмо, в което уважаваният от мен г-н Михаил Иванов – приятел и съмишленик, поставя редица важни въпроси по една тема, която винаги ме е вълнувала – темата за моралния избор и в тази връзка изразява несъгласия с моята позиция. Тъй като поставените въпроси са важни, а рубриката – дискусионна, предлагам на Дневник да публикува неговото писмо до мен (разбира се, вече имам съгласието на г-н Иванов), а аз ще си запазя правото да отговоря с какво в това писмо съм съгласна и с какво – не. Писмо до Даниела Горчева по повод статията й „Прочит на историята: Можеше ли да се избегне присъединяването на България към Оста”, публикувана в Дневник от 23 юни 2012 Скъпа госпожа Горчева, скъпа Дани, Не мога да не изразя своето несъгласие с твоята теза, че за България (или както ти пишеш – за Цар Борис) не е имало друг възможен морален избор освен присъединяване към Оста. В противен случай германците са щели да ни окупират и това би довело до стотици хиляди жертви – това е твоят основен аргумент. Доколкото ми е известно, така смятат и някои от българските историци. В този наш спор нека да приемем, че мотивацията, отнасяща се до идеята за мечтаното обединяване на българските етнически територии, не е толкова определяща. Ще считаме, че Борис ІІІ е бил наричан Цар Обединител само за целите на пропагандата. Фактите са добре известни на всички, които
се интересуват от този драматичен епизод на нашата история. В това отношение
няма нищо ново. Различията възникват в прочита, в моралната, историческа
и политическа оценка на тези факти. На 27 март военните правят преврат, ликвидират регентството, изгонват княз Павел и на престола се качва непълнолетният крал Петър ІІ. Югославия излиза от Оста. В отговор на това на 6 април немски, италиански и унгарски войски нападат Югославия и след 11-дневна война Югославската кралска армия безусловно капитулира. Страната е окупирана от германски, италиански, унгарски и български войски. Създава се Независимата държава Хърватия, заемаща 45 % от югославската територия, която се присъединява към Оста. Възниква югославското съпротивително движение – партизани и четници, което е най-мощната въоръжена съпротива на територия, контролирана от хитлеристката коалиция. Германските сили предприемат безуспешно редица офанзиви, за да ликвидират партизаните, в две от които участват и български пехотни дивизии. Чувал съм (историците нека да ме поправят, ако бъркам), че югославските партизани са ангажирали до 20 немски дивизии. Югославските народи дават по време на Втората
световна война повече от един милион жертви. Ти пишеш: Дани, аз като българин не бих могъл да гледам в очите един сърбин или един евреин и да изрека тези думи. Да поговорим и за Гърция и нейния избор. На 28 октомври 1940 г. рано сутринта италианският посланик в Атина връчва на гръцкия министър-председател Йоанис Метаксас ултиматум Гърция да допусне окупирането от италиански войски на определени зони от нейната територия. Говори се, че Метаксас е отговорил кратко „Охи!” („Не!”). Това „Охи”, Дани, днес е един от националните кодове на гърците, защото то концентрира в себе си цялата воля на гръцката нация за независимост. Днес гърците по целия свят отбелязват деня на „Охи”. „Охи” – това е техният морален избор. В започналата война Гърция спира италианските
войски и Германия решава да се намеси. Макар и окупирани, гърците не се предават. Те организират силна антифашистка съпротива, а техните кораби се присъединяват към английските във войната в Северна Африка. Българските войски в Северна Гърция, Дани, са били окупационни. Това се вижда ясно при потушаването на въстанието в Драма. На 28-29 септември 1941 г. в областта на Драма избухва организирано от Гръцката комунистическа партия въстание, което обхваща 14 от общо 20 общини в областта (69 села). До 5 ноември въстанието е смазано от българските войски с артилерия и авиация. Загиват 3000 въстаници и 211 души от силите на българското правителство. Ето как ти описваш събитията в Гърция и българската роля в тях: „Сраженията в Епир обаче не са никак благоприятни
и италианската армия търпи поражение след поражение. Вермахтът разработва
плана "Марита", който предвижда светкавично преминаване на елитната
12-а германска армия през България и оказване на помощ на закъсалия в
Гърция Мусолини. На Дунава е съсредоточена половин милионна германска армия. България няма друг избор освен присъединяване към Оста или окупация с многохилядни жертви. Какво да се прави? Дани, ти ще можеш ли да защитиш пред някой грък морала на такова „неучастие във войната”? Аз – не. Когато говорим за избор в началото на 1941
г., трябва да се попита дали сред управляващите не е имало и други мнения,
различни от това на царя. „Кьосеиванов напуска премиерския пост, защото е твърдо убеден, че е невъзможно Германия да бъде победител във войната и че България не може да реализира своите национални цели, ако е неин съюзник. По тази причина той настоява да запазим неутралитет.(…) По тази тема е имало бурен разговор с цар Борис ІІІ, след което Кьосеиванов подава оставка.” По време на Втората световна война светът
в голямата си част се е разделил на две – за и против хитлеристката коалиция. Дани, аз не искам българските деца да учат в час по история, че присъединяването на България към Тристранния пакт на 1 март 1941 г. е било „единственото възможно морално решение” или, което е все едно, е било правилното решение. През пролетта на 1968 г. Михаил Иванов организира дискусионен клуб във Физическия факултет на Софийския университет, който е разтурен от управляващите, като "трибуна за клевети и хули срещу политическата линия на Комунистическата партия". От 1973 до март 1990 г. е член на БКП. През 1973-1975 г. е секретар на комсомолския комитет при БАН. През пролетта на 1985 г. и лятото на 1989 г. той се обявява против асимилаторската политика на Комунистическата партия по отношение на турците в България. По негова инициатива на 7 декември 1989 г. се учредява "Комитет за национално помирение", на който той става секретар и един от тримата говорители. В Комитета се включват много представители на интелигенцията с различна етническа и религиозна принадлежност - българи, турци, роми, евреи, а също така - мюсюлмани и християни. До 1991 г. тази неправителствена организация играе активна роля за възстановяването на етническите права, спадането на етническото напрежение и утвърждаваното на толерантни етнически отношения в страната. През целия мандат на президента Желю Желев (1990-1997) Михаил Иванов е негов съветник по етническите въпроси, а от 1992 г. - и по вероизповеданията. От октомври 2001 г. до юни 2005 г. е секретар на Националния съвет по етническите и демографските въпроси към Министерския съвет. Член е на управителния съвет на Фондация "Д-р Желю Желев" от нейното основаване през 1997 година. От 1998 г. чете лекции по права на човека, етническа политика и защита на малцинствата в Новия български университет и Русенския университет "Ангел Кънчев". Има многобройни публикации, посветени на етническите отношения, защитата на малцинствата и демографското развитие. През 2002 г. излиза негова стихосбирка "Заради малката сребърна камбанка". Текстът е публикуван в Дневник на 29 юни 2012 г.
|
списание Диалог |